Kanø - Reisverslag uit Søgne, Noorwegen van Fleurtje Huiskes - WaarBenJij.nu Kanø - Reisverslag uit Søgne, Noorwegen van Fleurtje Huiskes - WaarBenJij.nu

Kanø

Blijf op de hoogte en volg Fleurtje

31 Augustus 2012 | Noorwegen, Søgne

Hee beste medemensen,

Weer even een berichtje vanuit Noorwegen.Ik zit hier lekker met mijn trainingsbroekjens aan op mijn bedje. Net een overheerlijke douche genomen nadat we zijn wezen kanoën op het meer voor onze school. Het kanoën was meer een les, en als je in dit jaar de kano's zelf nog een keer wilde gebruiken dan moest je aanwezig zijn bij deze les. Eerst werd er wat theorie uitgelegd door de leraar van Friluftsliv = buitenleven : vissen, Skiën survival enzv.) en daarna gingen we naar het meer. Het werd echter al gauw duidelijk dat we niet alleen moesten leren hoe we moesten peddelen maar ook hoe we een kano die was omgeslagen weer recht in het water konden draaien en de mensen die erin zaten weer in de kano konden helpen.
Inderdaad, dit betekende dat in je kano (tweepersoons) ging zitten een eindje het meer op voer en vervolgens jezelf om liet kieperen. Hmmm, dit was een iets minder aantrekkelijk idee moet ik eerlijk zeggen. Gelukkig konden mijn kanogenootje en ik eerst kijken hoe een paar andere het er van af brachten voor we zelf de kano in gingen.
Gelukkig gingen we tegelijkertijd met twee andere meisjes die we kenden (ééntje zit bij mij in de internationale klas) en we spraken af dat wij elkaar zouden redden. Maarja, wie gaat er als eerste kopje onder ? We besloten maar dat wij het zouden doen dan waren we er van af. Nou een beetje schommelen en een klein gilletje lagen we toch in het water. Dat was redelijk koud maar we konden er wel om lachen. Nou was het aan het andere team om onze kano (die op de kop moest liggen) op hun boot te hijsen, om te draaien (zitplaatsen omhoog) en hem weer in het water te leggen. Dan konden wij vervolgens naar de kano's zwemmen en moesten we een been in onze eigen kano zwaaien en je andere been in die van onze redders om vervolgens in je eigen 'veilige' bootje te stappen. Nou het ging niet heel erg elegant de eerste keer maar het lukte wel. Toen was het de buurt van de andere om, om te slaan en wij zouden hetzelfde verhaaltje met hun kano doen. Dit was nog best lastig omdat een kano behoorlijk zwaar is, maar het lukte ons wel. Vol trots naar de kant gevaren om vervolgens te zeggen dat het zo leuk was en we voor een tweede ronde het meer op te varen.
Daarna lekker douchen (hij is gemaakt dus er komt nu veel meer en heter water uit !) voor een te lange tijd :P Was ik daarna bijna het diner vergeten want dat doen ze hier om 3 uur 's middags en dan eten ze weer een broodje om 8 uur in de avond.
Deze week kon je ook andere vakken uitkiezen die je wilde volgen naast je hoofdvak, wat in mijn geval Noors is. Er waren best wel wat verschillende keuzes, maar eentje was voor ons buitenlanders verplicht en dat was spraaktraining. Dit houdt in dat je met een Noorse student gaat werken aan je uitspraak en gewoon het spreken in 't Noors. Het probleem is alleen dat de Noorse studenten zich hiervoor vrijwillig moeten opgeven. Het grappige is echter dat hoewel ik dacht dat er dus niemand zich op zou geven ik al van een paar mensen heb gehoord dat ze dat wel gedaan hebben. Dit gewoon omdat ze je graag willen helpen en omdat ze ook benieuwd zijn naar het land waar jij vandaan komt. Ik vond het erg leuk om te merken dat de andere studenten dus er moeite in willen steken om jou Noors te leren terwijl ze zelf er niet echt profijt van hebben. Vandaag is het vrijdag en dus de laatste dag van de eerste schoolweek, die zo ontzettend snel voorbij is gevlogen ! Nou hopen dat ik een beetje in het ritme ga komen van het leven in Noorwegen en dat de taal steeds bekender gaat worden.

Groetjes Fleurtje

P.s Ik zal proberen of ik bij dit verslag twee foto's kan plaatsen één van mijn kant van de kamer en één van mijn schitterende uitzicht :P

  • 31 Augustus 2012 - 17:42

    Silvana:

    Hoi Fleur,
    Wat een heerlijk leesbaar verslag, ik zie je zo in het water kukkelen. Zijn de buitentemperaturen nog aangenaam? Je foto´s zijn goed gelukt hoor, mooi uitzicht heb je. whaauw.
    hihihi het kussensloop heeft ook een mooi plekje gekregen leuk om te zien. Geniet lekker van alles en de groetjes uit nl. Nu vrijdgag 31/08 een herfstdagje met veel regen en minder aangename buitenlucht.
    Doei doei

  • 31 Augustus 2012 - 23:26

    Tiena:

    Heey Fleur!

    Echt super leuk allemaal! Ik zou dat ook heel graag willen doen.
    Maar zit je nou alleen in een kamer, of ben je ook nog met andere mensen?
    En trouwens, het fotolijste op je boekenplank.... Die heb ik ook!!!
    En ook met die foto erin!!!! OMG!

    Maarjha....
    Ik hoop dat je nog veel leuke dingen mee zult maken en ik wens je verder veel plezier!

    Toedels,
    10a

  • 02 September 2012 - 16:41

    Mylene:

    WAT EEN UITZICHT!! om jaloers op te worden. Ik ben meteen gaan googlen om meer omgevingsfoto's te zien. Wat een pracht....overweldigend hoor. Het zal heerlijk voor je zijn dat het studentenleven is begonnen. Maar zoals ik begrijp wordt er voor je gekookt? Typisch Noors?? Soort kantine idee of zo.
    Leuk om te lezen dat anderen je de taal willen leren. Zouden we hier ook eens moeten introduceren!! Ipv alle buitenlandse studenten verplicht op TOEFL cursus te sturen..
    Gaaf dat buitenactiviteiten zo ingebed zijnin het programma. Geniet van je volgende kanotrips zonder omkukelen hoop ik. (als de temperaturen het toelaten)

    lees graag weer van je . Take care.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fleurtje

Op dit profiel zal ik mijn avonturen, belevenissen en alledaagse dingetjes bij houden die ik mee ga maken in Noorwegen. Waar ik van augustus tot mei, in Søgne op een volkshogeschool zal zitten en Noors zal leren.

Actief sinds 24 Dec. 2012
Verslag gelezen: 444
Totaal aantal bezoekers 11879

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2012 - 16 Mei 2013

Mijn jaar in Noorwegen

Landen bezocht: