Påskeferien (paasvakantie) - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van Fleurtje Huiskes - WaarBenJij.nu Påskeferien (paasvakantie) - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van Fleurtje Huiskes - WaarBenJij.nu

Påskeferien (paasvakantie)

Door: Fleurtje Huiskes

Blijf op de hoogte en volg Fleurtje

12 April 2013 | Noorwegen, Kristiansand

Heia,

Zo, zo het werd weer eens tijd voor een goed verslag. Vorige week ben ik teruggekomen van een bijna drie weken durend paasvakantie. De meeste studenten van mijn klas reisde naar huis of naar familie in Noorwegen. Ik daarentegen had voor het schooljaar al besloten dat ik niet huiswaarts zou gaan voordat het schooljaar was afgelopen. Dat betekende dus dat ik of op school moest blijven of dat ik ergens anders onderdak moest vinden en dat laatste is me gelukkig gelukt.
Deze keer reisde ik met Ida mee naar huis, dit is een meisje waar ik veel mee omga in mijn Noorse vriendenkring. Eerst gingen we echter met een paar andere naar een vakantiehuis van een andere student op school. Deze , wat de Noren hytta noemen, lag vlakbij/in Myrdal. Daar waren we 2 dagen. In deze twee dagen was het jammer genoeg niet zo mooi weer dus we kwamen niet echt naar buiten toe. Het leuke was wel dat er echt een meter sneeuw lag dus dat is weer een keer iets anders dan we in Nederland gewend zijn.
Na deze gezellige dagen was het weer tijd om verder te reizen en dit keer gingen we naar Bergen, waar Ida woont. Daar werden we vriendelijk verwelkomd door haar vader en de rest van die dag hebben we lekker rustig aan gedaan. Want alhoewel we niet zo actief waren geweest hadden we maar weinig geslapen in de hytta. De volgende hadden we ook niet zo'n druk programma en toen hebben we gewoon een rustige tour door Bergen gedaan. De dag daarna begon er echter wel weer een beetje vaart in te komen. Ida en ik kregen gezelschap van twee andere studenten van school die ook tot het vriendengroepje behoren. Dus nu waren we met zijn viertjes bij Ida thuis. Dat was hartstikke leuk en gezellig en we hebben een hoop ondernomen. Eerst zijn we de Fløiberg op gelopen, voor degene die goed hebben opgelet is dit dezelfde berg waar ik al een keertje opgestaan heb maar dan met de klas toen we een dagje in Bergen waren op studiereis. Toen gingen we echter met de Fløiban en dan ben je in no time boven maar lopend gaat dat toch iets moeilijker en duurt het ietsje langer. Ook het natuurhistorisch en cultuurhistorisch museum werd bezocht, gratis voor studenten !! Het huis van Edvard Grieg mocht er ook niet bij inschieten en verder nog talloze wandeltochten door Bergen zelf. Bergen is echt aan te raden aan iedereen, maar je moet wel geluk hebben met het weer. De stad staat er namelijk om bekend dat het er altijd regent omdat het tussen zeven bergen in ligt. Gelukkig hadden wij er tijdens mijn verblijf ontzettend mooi weer.
Na een aantal dagen vertrokken beide vrienden weer en toen was het weer Ida en ik met zijn tweetjes. Dit waren al met al ongeveer een week. Daarna was het tijd voor een roadtrip !!! We gingen namelijk logeren bij Ida's grootouders die zo'n vijf uur noordelijker wonen, om precies te zijn op Måløy. Dat was echt een prachtige autorit en aangekomen bij het huis van Ida's grootouders bleek de hele omgeving daar mooi te zijn. Prachtige bergen en fjorden.
Ook bij in Måløy behoorlijk wat ondernomen. De volgende bergwandeling werd gelopen, wat nog steeds niet makkelijk was. Een leuk boottocht waar we probeerden wat vissen te vangen maar die wilden helaas niet bijten. Een tour over het eiland met alle bijzondere plekken die het had en het allerleukste : een dagje op de ski's. Ik was het alweer wel redelijk verleerd maar het was nog even leuk.
Na een paar leuke en naar mijn gevoel erg Noorse dagen reden we weer terug naar Bergen om vanuit daar weer terug te vliegen naar Kristiansand en dan uiteindelijk lekker in mijn eigen bedje terecht te komen in Søgne.
De terugreis was nog wel eventjes spannend. We vertrokken namelijk 31 maart en dat was de tweede paasdag, als ik me niet vergis. Het vliegtuig baar Kristiansand vloog natuurlijk wel maar de vraag was of we wel op tijd zouden zijn om een bus naar Søgne te halen ( we vlogen 's avonds) en of er überhaupt wel bussen gingen. We kregen dit maar moeilijk uitgevogeld in Bergen dus we dachten we gaan gewoon de gok maar wagen en anders wordt het een nachtje slapen op of het vliegveld of het treinstation. Aangekomen op het vliegveld haalden we gelukkig al wel de eerste bus die naar Kristiansand ging en vanuit daar was het dan de vraag of we verder konden. Daar aangekomen kwamen we er al gauw achter dat we de laatste bus die zou gaan makkelijk konden redden en was alle spanning weer weg :) Toen kwamen we dus rond een uur of twaalf, moe van het reizen maar tevreden dat we het gehaald hadden, op school aan en konden we lekker ons bedje opzoeken.
Binnenkort staat er alweer een klein studiereisje op de planning. Volgende week gaan we hoogst waarschijnlijk voor twee daagjes naar Denemarken!
Maar daar horen jullie dan later wel wat over :P

Groetjes Fleurtje

  • 13 April 2013 - 10:57

    Rozemaar:

    wat een coole trui heb je aan!

  • 14 April 2013 - 11:58

    Mylene:

    tjonge, wat een prachtige beelden weer!Dat wordt echt afkicken geblazen als je straks weer terugkomt hoor!! Geniet er nog maar heftig van.....
    Leuk trouwens om ook jou (in Noorse sferen) weer een keertje te zien op de foto....was lang geleden!

    groetjes

    Mylene

  • 15 April 2013 - 16:58

    Brigit:

    Fleurtje, Fleurtje, wat heb je het toch ge-wel-dig daar. Kom je nog wel terug naar Nederland?
    Je Noors zal wel een heel stuk verbeterd zijn sinds vorig jaar.
    Heb je plannen om daar te blijven studeren?
    Ben heel benieuwd naar al je enthousiaste verhalen.
    Groetjes

  • 16 April 2013 - 23:44

    Brechtje:

    Mooie foto's Fleur!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fleurtje

Op dit profiel zal ik mijn avonturen, belevenissen en alledaagse dingetjes bij houden die ik mee ga maken in Noorwegen. Waar ik van augustus tot mei, in Søgne op een volkshogeschool zal zitten en Noors zal leren.

Actief sinds 24 Dec. 2012
Verslag gelezen: 520
Totaal aantal bezoekers 11881

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2012 - 16 Mei 2013

Mijn jaar in Noorwegen

Landen bezocht: