Studiereis III en einde van het jaar - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van Fleurtje Huiskes - WaarBenJij.nu Studiereis III en einde van het jaar - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van Fleurtje Huiskes - WaarBenJij.nu

Studiereis III en einde van het jaar

Door: Fleurtje Huiskes

Blijf op de hoogte en volg Fleurtje

16 Mei 2013 | Noorwegen, Kristiansand

Hallo lieve lezeraars,

Eerst zal ik wat vertellen over de studietrip naar Denemarken, dat had ik immers belooft. We vertrokken lekker vroeg vanuit school en reden met het schoolbusje naar Kristiansand en vanuit daar namen we de Colorline boot naar Hirtshals. Na ongeveer anderhalf uur op de boot en een heerlijk ontbijtje kwamen we dan aan. Gelijk stond er al een museum op het programma, namelijk het Noordzeemuseum. Gelukkig was dat best leuk en leerzaam, je kon het ook wel een beetje vergelijken met een aquarium. Waar ik ook wel nieuwsgierig naar was, was of ik wat van het Deens kon verstaan. Dit bleek toch wel erg moeilijk te zijn. Het lezen van de borden ging hartstikke goed maar zo gauw er gesproken wordt dan blijft het maar bij een aantal woorden. Waarschijnlijk komt dit doordat Deens wel veel dezelfde woorden gebruikt maar de manier van praten en het ritme daarvan is helemaal anders. Deens wordt veel meer op een ingeslikte manier gesproken, de Noren zeggen ook wel dat de Denen een aardappel in de keel hebben. Noors vind ik een stuk meer gearticuleerd. Nadat we dit museum bezocht hadden gingen we alweer door naar het volgende museum in Skagen. Dit museum staat bekend als hét museum met de Scandinavische kunst. Alle grote meester en meesterwerken kan je daar vinden. Ik was wel erg onder de indruk van het museum. Prachtige realistische geschilderde landschappen en mensen kregen we te zien daarbij was de vrouw die ons de rondleiding gaf erg enthousiast en vriendelijk tegen ons. Het dorpje Skagen was ook erg mooi en gezellig maar het stonk er wel ontzettend naar vis :) Na de prachtige schilderijen besloten we om zelf wat mooi landschap op te zoeken en reisden we verder naar het noordelijkste puntje van Denemarken. Hier lag een prachtig strand waar ook twee golfstromen bij mekaar kwamen. Daar hebben we even lekker uitgewaaid en pootje gebaad maar daar was het water eigenlijk nog een beetje te koud voor !! Toen iedereen weer genoeg frisse zeelucht binnen had gekregen stapten we weer in het schoolbusje en reden we verder naar Aalborg, een redelijk grote stad in Denemarken. Daar een hotel opgezocht en vervolgens lekker met zijn allen uit eten gegaan. Het was een korte studietur want de volgende dag zaten we alweer in de schoolbus terug naar huis. Toen ik in Denemarken was moest ik wel even wennen dat het daar allemaal zo plat is, nu ben ik immers gewend om wat bergen en heuvels om me heen te hebben. Ik moest er wel even om lachen toen ik me realiseerde dat het ook zo plat zal zijn in Nederland ik ben dus benieuwd of ik daar dan ook weer even aan moet wennen.
Dit is waarschijnlijk ook het laatste verslag dat ik zal schrijven vanuit Noorwegen :'( Vandaag zijn alle andere studenten weer terugreis naar huis toe, de school is leeg op een deel van de internationale studenten na.
Gisteren was het afsluitingsfeest. Veel ouders en vrienden waren aanwezig en alle klassen hadden wat voorbereidt voor het avondprogramma. Iedereen zag er op zijn of haar best uit en een heleboel van de Noorse studenten (veelal de meisjes) hadden een bunad aan. Dit is de traditionele Noorse kleding. Zoek maar even op google voor afbeeldingen want ze zijn echt heel mooi. Wij van internationaal hadden een kleine acrobatische circus act voorbereidt en dat viel goed in de smaak. Na het programma had iedereen tijd om te doen wat ze wilden en de meeste zaten in de grote woonkamer en spraken met elkaar en schreven in elkaars jaarboek, die we afgelopen week kregen. Het was hartstikke gezellig maar er lag al we een klein beetje een trieste sfeer over iedereen. Dit was de laatste keer dat we met zijn allen hier zouden zitten en zouden lachen,praten, zingen en natuurlijk niet te vergeten kaart zouden spelen, iets wat we oneindig veel gedaan hebben dit jaar. Laat in de avond besloot ik toch maar te gaan slapen want ik moest er de volgende dag toch wel weer redelijk bijtijds uit om iedereen uit te zwaaien. Toen ben ik ook maar lekker in mijn bedje gaan liggen en mijn kamergenootje voor de laatste keer een goede nachtrust gewenst.
De volgende dag was het dan zo ver. Officieel de laatste dag op school. Alle koffers waren gepakt en de ouders stonden klaar met de auto. Veel betraande gezichten om me heen, veel knuffels en heel veel 'tot snel, we spreken gauw weer en wat is je emailadres dan en vooral niet te vergeten we houden contact. En ik hoop heel erg dat, dat ook het geval zal zijn. Dat ik contact blijf houden met de vrienden die ik hier gemaakt heb maar ik geloof ook wel dat we dat voor mekaar zullen krijgen. Rond een uur of twee waren de meeste vertrokken en nu zit ik hier in een akelig lege kamer met een bijna volgepakte koffer. Ik heb het geluk dat ik nog ietsje langer kan blijven. Mijn klasgenootjes en ik zullen morgen (17 mei) de Onafhankelijkheidsdag van Noorwegen vieren en tegelijkertijd beschouwen we dit als een afscheidsfeestje voor ons. De volgende dag stap ik namelijk alweer op het vliegtuig terug naar Nederland en zit dit grootse avontuur erop.
Als ik er nu op terug kijk ben ik zo blij dat ik het gedaan heb. Dat ik de stap heb durven zetten en de duik in het diepe heb gemaakt. En natuurlijk dacht ik in het begin wel eens waar ben ik in hemelsnaam aan begonnen en of dit nou wel zo verstandig was, maar nooit heb ik gedacht ik moet naar huis toe of ik kan het niet aan. Dit jaar heb ik zoveel geleerd en dan bedoel ik niet alleen een nieuwe taal maar ook het zelfstandig worden, je aanpassen aan een andere cultuur het vrienden maken over je eigen grenzen en een hoop nieuw zelfvertrouwen krijgen.
Mocht je ooit zelf denken om zoiets te proberen of heb je zelf een tiener thuis die zegt nou dit lijkt mij eigenlijk ook wel wat, dan zeg ik : DOEN ! Het wordt een ervaring in je leven die je nooit meer zal vergeten !
Ook wel ik graag iedereen bedanken die mijn blog gelezen heeft of een berichtje heeft achtergelaten. Het is altijd leuk om te zien en te merken dat mensen je belevenissen volgen en dat ze er in geïnteresseerd zijn, je krijgt toch het gevoel van dat je gesteund wordt alhoewel je de persoon in kwestie misschien niet eens zo goed kent.

TAKK FOR MEG !

Tot gauw,

Fleurtje

P.s Sorry voor de belabberde grammatica, na zolang weinig Nederlands geschreven te hebben is het af en toe tenenkrommend wat ik opschrijf, dus zie dat graag door de vingers :)

  • 16 Mei 2013 - 16:49

    Silvana:

    Hoi Fleurtje,

    Ik denk dat je deze woorden in nl leest want morgen reis je alweer terug. Wat ging de tijd snel he?
    Welkom in Nederland!
    Misschien tot ziens in de hal bij bij volley?
    Bedankst voor je verslagen groetjes Silvana

  • 16 Mei 2013 - 19:19

    Brigit:

    Hoi Fleurtje, wat fijn dat zo'n spannende keus zo goed heeft uitgepakt.
    En van Rozemaar heb ik al het een en ander vernomen over je verdere toekomstplannen.
    Je blijft dus niet in Noorwegen voor een vervolgstudie.
    Welkom terug en welkom hier bij Ellie en mij aan tafel ;-)
    Dus we gaan echt een keertje "kloot"schieten, hihi !!
    Groetjes Brigit

  • 16 Mei 2013 - 22:25

    Rozemaar:

    Hoi Fleurie,

    wat moeten die lege school en kamer je een rotgevoel geven. Als ik dit zo lees zou ik willen dat je nog wat langer kon blijven. Maar ik vind het ook heel fijn om je overmorgen weer te zien.

    Dan is mijn kleine zusje weer thuis!


  • 23 Mei 2013 - 20:31

    Irma:

    Dag Fleur, je bent alweer terug in Nederland! Heb net je laatste 2 verslagen gelezen! Wat heb jij in het hele studiejaar veel mooie dingen gezien en gedaan, fantastisch! Ik zal het onthouden voor de tijd dat onze dochter misschien ooit met het idee komt om later een jaar te gaan studeren in buitenland! Voor nu Welkom Thuis!! Groetjes Irma Paans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fleurtje

Op dit profiel zal ik mijn avonturen, belevenissen en alledaagse dingetjes bij houden die ik mee ga maken in Noorwegen. Waar ik van augustus tot mei, in Søgne op een volkshogeschool zal zitten en Noors zal leren.

Actief sinds 24 Dec. 2012
Verslag gelezen: 1747
Totaal aantal bezoekers 11888

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2012 - 16 Mei 2013

Mijn jaar in Noorwegen

Landen bezocht: