Studiereis II - Reisverslag uit Søgne, Noorwegen van Fleurtje Huiskes - WaarBenJij.nu Studiereis II - Reisverslag uit Søgne, Noorwegen van Fleurtje Huiskes - WaarBenJij.nu

Studiereis II

Blijf op de hoogte en volg Fleurtje

17 Februari 2013 | Noorwegen, Søgne

Dag lieze lezeraars,

Zoals de titel al een beetje aangeeft heb ik net een mooie studiereis achter de rug.
We begonnen met reizen op de 5e van februari en de bestemming was toen Hovden. Dit is een bekende ski plaats in Noorwegen. Het doel van deze reis was dan ook om ons buitenlanders een beetje te leren skiën, iets waar de gemiddelde Noor reuze goed in is. Ik keek hier heel erg naar uit, want ik wil heel graag leren skiën het ziet er altijd hartstikke leuk uit. Nou ging onze klas niet van de pistes af maar meer een soort van langlauf skiën. Maar ja Noorwegen is niet zoals Nederland en daarom zaten er af en toe behoorlijke heuvels in en dat maakte het allemaal extra leuk en spannend.
In Hovden bleven we vier dagen in een huisje wat van de school is. De eerste dag was het bagage neer zetten even de kamers in delen en dan vervolgens naar het skicentrum om ski's te lenen voor degene die ze niet had. Ik had ski's geleend van een vriendin op school dus voor mij gold dat niet. Daarna na een rustige plek waar we langzaam begonnen te leren skiën. Eigenlijk ging dat redelijk goed vanaf het begin. Er was een bepaald heuveltje op het oefenveld waar ik toch drie van de vier keer onder uit ging maar de laatste keer is het dan toch gelukt. Na het oefenen kon je kiezen of je nog door wilde gaan met het parcours of dat je naar huis wilde. Een paar andere en ik wilde nog wel even doorgaan en wij kozen er dus voor om een rondje van ongeveer vier km af te gaan leggen. Dat ging eigenlijk hartstikke goed maar helaas kwam een van mijn klasgenootjes bij een val ongelukkig op haar knie terecht en daarna konden we niet meer verder. 's Avonds nog eventjes op de ski's gestaan. De volgende dag lag de grootste uitdaging voor ons. Een grote skitocht de berg op en vervolgens weer af. Het was behoorlijk zwaar om de berg op te komen maar het uitzicht en de omgeving maakte het wel allemaal waard. Bergafwaarts was ook heel leuk eb vooral erg snel. Helaas wel in botsing gekomen met een klasgenoot. Ze ging voor mij onderuit en ik kon niet meer op tijd remmen, waarna ik als een soort superman over haar heen werd gelanceerd. Gelukkig kwamen we beide met de schrik vrij.
De volgende dag hadden we allemaal toch wel redelijk last van spierpijn maar gelukkig gingen we die dag naar een zwembad met heerlijk warm water en bubbelbaden. 'Ochtends kon het ook behoorlijk koud zijn daar in Hovden, het was regelmatig rond de -10 !! De vierde dag vroeg op staan, koffers in pakken, de auto in stappen en op weg naar Bergen.
De reis naar Bergen, met de auto, duurde vijf uur. We waren allemaal behoorlijk moeilijk en ik wilde eigenlijk wel slapen tijdens de reis maar het we gingen door zo'n mooie omgeving dat ik me gewoon schuldig voelde als ik mijn ogen dicht deed. Tijdens deze reis hebben een klasgenootje en ik dan ook zoveel foto's gemaakt dat de batterijen vervolgens heel laag staan. De meeste foto's zal ik daarom van andere krijgen en hier later misschien bij voegen :) In Bergen aangekomen zijn we eerst even een hapje gaan eten en vervolgens naar de Brygge gelopen. Dit is de oude havenplaats in Bergen. Alles was er nog van hout en je kon je helemaal voorstellen hoe dat er vroeger dan aan toe ging daar. Na dat we dit geien hadden liepen we door naar de fløiban, een karretje die ons om hoog zou trekken tot aan de top van de berg Fløyen. Het was op dit moment al donker maar we konden prachtig over Bergen heen kijken en zagen we alle lichtjes in de stad. Daarbij hadden we geluk dat het niet regende want dat is een ander ding waar Bergen bekend om staat. We hadden één overnachting in Bergen. De volgende dag zijn we eerst een staafkerk gaan bezoeken. Eigenlijk was dit een replica van de originele kerk die er stond. Deze is namelijk, ik dacht ergens in de 90tige jare, afgebrand door satanisten. Dit was ook de reden dat we nu niet de kerk in konden. Na deze bezichting zijn we doorgereist naar het vliegveld en stapten op het vliegtuig naar Tromsø !
We kwamen rond zeven uur aan in Tromsø. Het was al donker en we hadden twee huurauto's waarmee we eerst naar ons hotel gingen. Bij het hotel aangekomen bleek alleen echter dat onze begeleider in plaats van de kamers voor februari te maken dat in maart had gedaan en nu waren er geen lege kamers meer in het hotel. Daar zaten we dus in Tromsø zonder kamers. Het receptioniste was echter erg aardig en hielp ons om een hotel te vinden die nog lege kamers had. Terwijl we aan het wachten waren kwam een klasgenoot naar binnen gerend en schreeuwde : Noorderlicht !! Wij dus met zijn allen naar buiten rennen en inderdaad boven ons in de lucht een prachtige beweging van licht. Al moet ik eerlijk toe geven dat het Noorderlicht op foto's er groener uit ziet dan je het zelf ziet maar dat is niet erg. Één goal van deze reis was ook weer binnen ; het zien van het noorderlicht. Toen we eindelijk een hotel hadden waren we allemaal behoorlijk hongerig en daarom werd en maar pizza besteld wat het was nu al rond tienen. De volgende dag hebben we de ijskathedraal bezocht. Dit is een kerk die gebouwd is in de zestiger jaren en behoorlijk modern is. In het begin vonden de inwoners van Tromsø het maar niks maar nu is het echt een symbool van de stad geworden. Normaal gesproken hou ik niet zo van moderne gebouwen maar deze viel bij mij erg goed in de smaak. Daarna door naar het wetenschapscentrum in Tromsø waar we weer een beetje meer hebben geleerd over het noorderlicht en over nog een hele hoop andere dingen. Daarna moesten we wachten op de hurtigruten die ons naar Trondheim zou brengen.
Rond een uur of twaalf konden we de hurtigruten op en begon onze reis zuidwaarts. In totaal waren we, als ik goed tel, drie nachten op de boot. Tijdens onze reis passeerden we De Lofoten en het was prachtig om daar doorheen te varen. De tweede avond/nacht hadden we al gelijk bingo. Er werd geroepen dat er noorderlicht te zien was. Een klasgenoot en ik rennen dus gelijk naar buiten, ondanks dat er geen jassen of schoenen bij ons hadden maar dat maakte helemaal niks uit. Dit was de tweede keer dat we het noorderlicht zagen en het was ontzettend mooi. Een stuk sterker en duidelijk zag je het licht bewegen. Het gaf echt bijna een magisch gevoel. Op het dek waren ook een hoop fotografen aan de weer met hun apparatuur. Ik was toch wel nieuwsgierig naar die foto's want met een normale camera krijg je geen goede foto. Ik raakte dus een beetje aan de praat met een meneer en zag dat hij dus prachtige foto's aan het maken was. Ik wilde zelf eigenlijk ook wel een paar foto's hebben om te laten zien aan de mensen thuis en besloot daarom maar gewoon te vragen of het mogelijk was om misschien via de mail een paar van zijn foto's opgestuurd te krijgen. Nou dat kon, dan moest ik wel even de volgende dag hem op komen zoeken en mailadres geven en dan zou dat prima kunnen. Jippie, helemaal blij natuurlijk. Volgende avond gingen Magde en ik met een papiertje met onze email-adressen naar de eetzaal waar we hem konden vinden. Ik was een beetje bezorgd dat het misschien moeilijk zou gaan met het email-adres omdat het in het Nederlands was en ik dacht dat de man Engels was. Jep, dat bleek niet zo te zijn. Had ik precies de andere Nederlander op boord aangesproken en daar dan engels tegen lopen babbelen. Maar ja dat was wel een grappige situatie. En nu heb een paar hele mooie foto's om te kunnen laten zien. Dus nogmaals bedankt !!
Na de paar dagen op de Hurtigruten kwamen we aan in Trondheim. Daar aangekomen waren we eigenlijk allemaal wel redelijk uitgeput van al het reizen. Toch hadden we nog één ding te bezichtigen namelijk de Nidarosdom. Een prachtig oude kerk/dom. Daarna 's avonds nog eventjes met zijn allen gezellig bij de Thai gegeten. Wat erg lekker was en ook weer een nieuwe ervaring want dat had ik ook nog niet eerder gedaan :)
Toen de volgende ochtend weer in het vliegtuig gestapt en toen duurde het niet lang meer of we waren weer terug op het geliefde schooltje en konden we lekker gaan slapen en bijkomen van het avontuur.

Groetjes Fleurtje

P.s Foto's van mij op ski's komen misschien nog ;p

  • 18 Februari 2013 - 11:13

    Brechtje:

    Mooi verhaal Fleur! Ik kan niet wachten op foto's van jou op ski's :D

  • 22 Februari 2013 - 12:26

    Brigit:

    Hai Fleurtje,

    Meissie wat gaaaaf !!! Een jaar om nooit te vergeten toch?!

    Groetjes Brigit

  • 13 Maart 2013 - 13:29

    Irma Paans:

    Dag Fleur,

    Wat een avonturen weer zeg! Dit neem je allemaal mee in een 'rugzakje' en daar kun je heel je leven van nagenieten! Prachtige ervaringen. Geniet! tot je volgende belevenis.

    Groetjes Irma Paans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fleurtje

Op dit profiel zal ik mijn avonturen, belevenissen en alledaagse dingetjes bij houden die ik mee ga maken in Noorwegen. Waar ik van augustus tot mei, in Søgne op een volkshogeschool zal zitten en Noors zal leren.

Actief sinds 24 Dec. 2012
Verslag gelezen: 450
Totaal aantal bezoekers 11887

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2012 - 16 Mei 2013

Mijn jaar in Noorwegen

Landen bezocht: