Kerst en al - Reisverslag uit Søgne, Noorwegen van Fleurtje Huiskes - WaarBenJij.nu Kerst en al - Reisverslag uit Søgne, Noorwegen van Fleurtje Huiskes - WaarBenJij.nu

Kerst en al

Door: Fleurtje Huiskes

Blijf op de hoogte en volg Fleurtje

23 December 2012 | Noorwegen, Søgne

Hellohello,

Maar weer eens een verslagje hiervandaan, dat is namelijk al een veel te lange tijd geleden. Nou waar zal ik eens beginnen ... Oh ja, alles is eigenlijk gewoon zijn gangetje gegaan tot ongeveer één tot twee weken geleden. Toen begonnen de Noren in de kerststemming te komen. Wat hier gebruikelijk is , is dat je een nissevenn hebt. Dit is hetzelfde als in Amerika de Secret Santa. Je krijgt een lootje met een naam erop en een aantal dagen om wat leuks te doen zoals een leuk cadeautje kopen, wat leuks in mekaar frummelen en kaartjes achterlaten. Mijn geheime nissevenn had voor mij een kleine speurtocht door de school gemaakt waar ik elke keer een kaartje vond met ene hint erop waar het volgende kaartje en soms cadeautje kon vinden. Op de 18e kon je bekend maken wie je nissevenn was maar vele kozen er voor om dat niet te doen. 's Avonds op de 18e hadden we ook julebord (kersttafel). Iedereen trok zijn of haar mooiste kleren aan en daarna aten we typische Noorse kerst gerechten zoals ribbe (lijkt op sparerib), lamsvlees, zalm en kalkoen. Daarbij hadden we natuurlijk nog allemaal groentes en salades. Het was een heerlijke maaltijd en ook nog eens veel te veel dus we konen er nog drie dagen langer van eten :P Later op de avond een andere Noorse traditie, namelijk het rond de kerstboom dansen en daar hoort dan ook een bepaald liedje bij. Dat was behoorlijk leuk om te doen. Deze vrijdag was de laatste schooldag maar de meeste studenten waren al een dag eerder afgereisd. Ik reisde op vrijdag, samen met Janne een schoolgenootje naar haar huis want daar zal ik kerstmis en oud en nieuw vieren. Een heuse traditionele Noorse kerstmis dus :P Kerstmis is hier behoorlijk groot en populair dus ik ben benieuwd. Ook zijn we er eindelijk uit waar we heen gaan op studiereis in februari ..... Tromsø it is !! Ik ben der echt blij mee want daar wilde ik erg graag heen. Ook zullen we in februari naar Hovden gaan om te leren skiën !! Ook daar heb ik echt heel veel zin in. Zo nu weten jullie een beetje de plannen voor het aankomende jaar, want het eerste half jaar is alweer voorbij, jeetje miena wat is dat toch ook weer snel gegaan zeg. Nou dan wens ik jullie daar in Nederland gezellige kerstdagen en een prettig nieuwjaar.

Groetjes Fleurtje

  • 23 December 2012 - 16:00

    Fleur Verweerd:

    Zo Fleurtje daar moet je dus zijn om leuk kerstmis te vieren! Klinkt erg gezellig, mooi en leuk al die tradities. Leuk dat je gaat leren te skiën! Geloof me dat het echt heel erg leuk is.
    Hele fijne feestdagen verder.
    Liefs andere Fleur.

  • 23 December 2012 - 18:16

    Iris, Jeroen, Roel En Mariëlle:

    Lieve Fleurtje,

    wij wensen je hele fijne en smakelijke kerstdagen en natuurlijk een heel gelukkig Nieuwjaar! Jeroen wilt weten hoe koud het daar nu is. Hier wordt het zo te zien een regenachtige kerst. Iris wilt wel weten wanneer je weer terug komt.

    Heel veel plezier, veel liefs uit Rhenen,

    Iris, Jeroen, Roel en Mariëlle

  • 23 December 2012 - 22:41

    Brigit:

    WOW Fleurtje, dat wordt een hele bijzondere kerst en jaarwisseling voor jou. Geniet er van! Fijne feestdagen. Gaat er ook geknald worden met oud en nieuw? Alvast de beste wensen van Ellie en Brigit

  • 23 December 2012 - 22:42

    Brigit:

    WOW Fleurtje, dat wordt een hele bijzondere kerst en jaarwisseling voor jou. Geniet er van! Fijne feestdagen. Gaat er ook geknald worden met oud en nieuw? Alvast de beste wensen van Ellie en Brigit

  • 23 December 2012 - 23:10

    Bert:

    tromså oeps tromsø. yes. neem je zaklantaarn mee want het is er tot diep in het voorjaar 24/7 bekmørkt (pikdonker).
    veel plezier bij janne. waar woont ze? en kunnen we een grootscheepse skypesessie regelen? hier is vandaag de hut vol, op jou na. gelein is morgen weg. brechtje, gelein en fabries vieren oud en nieuw elders. rozemaar is er niet op tweede kerstdag. noem een datum.
    bert

  • 23 December 2012 - 23:54

    Tiena:

    Heey Fleur,

    Wat is het weer een leuk verslag! Jij ook prettige feestdagen en alvast een gelukkig Nieuwjaar!
    Ik hoop dat ik je snel weer zie, want het is al zo lang geleden.
    Maarja, ik spreek je nog wel!
    Ik vergeet trouwens steeds een kaartje te sturen, maar ik heb het te druk.
    Ik probeer z.s.m een kaartje te sturen!

    Toedels,
    10a

  • 24 December 2012 - 17:39

    Brechtje:

    Lieve Fleur,

    Wat een leuk verslagje weer. Je hebt zo te lezen ook weer een fanatstisch jaar voor de boeg met allerlei nieuwe avonturen en uitdagingen. Ik hoop dat je een erg gezellige Kerst en Oud&Nieuw hebt met Janne en haar familie! En natuurlijk hoop ik dat we elkaar met Kerst nog even kunnen bellen ;) Heel veel liefs, Brechtje

  • 31 December 2012 - 10:56

    Bianca :

    Lieve Fleurtje,

    Wat ontzettend leuk dat je ons op de hoogte houd! En wat maak je veel mee... en nog steeds vind ik het stoer dat je hiervoor gekozen hebt.
    En dat het alweer een half jaar geleden is dat je voor het laatst hebt opgepast op onze jongens..
    Dat is wel jammer hoor; dat we jou niet meer kunnen inschakelen! Je was juist zo'n fijne oppas. Grr..;)
    Nu kerstvakantie voor ze en vermaken zich prima met elkaar. Beetje logeren, kerst vieren, 2 dagen naar de Bso, oud en nieuw...heel gezellig.
    Zelf vertrek ik as woensdag voor een klein weekje naar ethiopie; daar ga ik heel snelle atleten adviseren..heel gaaf om nu eens de cultuur daar mee te gaan maken.
    Nou Fleur; heel fijne jaarwisseling en dat 2013 ook weer zo'n mooi jaar voor je mag worden!
    Groetjes van ons allen, Bianca

  • 02 Januari 2013 - 11:47

    Irma Paans:

    Dag Fleurtje,

    De allerbeste wensen voor 2013 dat het maar een mooi jaar mag gaan worden. Zo te horen is hij al heel mooi en echt op zijn Noors begonnen!
    Wat leuk om ook daar eens de feestdagen mee te mogen maken en te proeven wat de cultuur daar dan brengt.
    Geniet en laat ons af en toe maar mee genieten met je prachtige verhalen.

    Groetjes Fam.Paans.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fleurtje

Op dit profiel zal ik mijn avonturen, belevenissen en alledaagse dingetjes bij houden die ik mee ga maken in Noorwegen. Waar ik van augustus tot mei, in Søgne op een volkshogeschool zal zitten en Noors zal leren.

Actief sinds 24 Dec. 2012
Verslag gelezen: 566
Totaal aantal bezoekers 11881

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2012 - 16 Mei 2013

Mijn jaar in Noorwegen

Landen bezocht: