Stavanger - Reisverslag uit Søgne, Noorwegen van Fleurtje Huiskes - WaarBenJij.nu Stavanger - Reisverslag uit Søgne, Noorwegen van Fleurtje Huiskes - WaarBenJij.nu

Stavanger

Blijf op de hoogte en volg Fleurtje

16 September 2012 | Noorwegen, Søgne

Heia,

Zozo, ben weer terug in mijn vertrouwde nestje. De afgelopen dagen zijn behoorlijk druk geweest. Vanaf donderdag tot zaterdag zijn we namelijk met de internationale klas naar Stavanger geweest. Dit was een van onze studietripjes.
We vertrokken donderdagochtend naar Stavanger, de reis duurde zo'n drie en een half uur. Toen onze spulletjes naar het hostel gebracht. Dit was een heel oud en schattig gebouw, met veel smalle gangetjes. Om het zo goedkoop mogelijk te houden deelde ik de kamer met twee klasgenootjes : Katarzyna en Jenna. Dit zijn hele aardige meisjes dus dat was geen enkel probleem.
Nadat we onze spulletjes hadden neergezet gingen we naar het oliemuseum. Deze staat in Stavanger omdat Stavanger de oliestad van Noorwegen is. Ik verwachtte eigenlijk niet zoveel van dit museum en had er niet zoveel zin in omdat het me een beetje saai leek maar het was eigenlijk heel interessant. We kregen uitgelegd wanneer en hoe de olie gevonden werd, wat er allemaal veranderde met de Noorse economie na deze vondst en hoe het hele oliesysteem in elkaar zit. De olie die in Noorwegen gevonden wordt, wordt nauwelijks gebruikt in Noorwegen ( ongeveer heel Noorwegen heeft hydro-energie) maar wordt geëxporteerd naar andere landen, waardoor Noorwegen ontzettend rijk werd. Al het geld dat de olie opbrengt wordt op een rekening gezet (er staat nou ontzettend veel geld op) en de regering mag daar dan iets van 4% van gebruiken voor projecten of andere dingen. Dit is ook de reden waarom Noorwegen één van de weinige landen is die geen schulden heeft bij andere landen. Ze zijn zich echter ook bewust dat over 50 jaar de olievoorraad opraakt dus ze werken ook aan alternatieve manieren om de olie te vervangen.
Toen de rondleiding was afgelopen gingen we met zijn een alleen een hapje eten en daarna werden we naar één van de grotere shoppingcentra gereden. We hadden een persoonlijke chauffeur die ons overal naartoe reed, want een vriend van onze leraar wilde dit graag doen. We kregen een uurtje de tijd om even rond te lopen en voor degene die dat wilde konden natuurlijk wat kopen. Dus nu ben ik eindelijk in het bezit van een nagelschaartje want die was ik vergeten :P 's Avonds reden we langs een monument in, een beetje buiten Stavanger. Het is gebaseerd op een legende maar er zijn archeologische vondsten gedaan die het verhaal ondersteunen.Het verhaal gaat over de eerste man die Noorwegen verenigde omdat dit enige manier was om te trouwen met de vrouw die hij lief had. Het monument was drie enorme zwaarden die in de grond waren gezet, gemaakt door beeldhouwers. Helaas regende het bijna de hele tijd dat we in Stavanger waren en het woei redelijk hard dus het voelde erg koud aan en daarom bleven we niet lang buiten.
De volgende dag hadden we ook een redelijk vol programma. Eerst gingen we naar een museum waar je kon leren over de oude vis industrie in Stavanger, voornamelijk het inblikken van haring en sardines. Dit museum lag in het oude centrum van Stavanger, waar nog een oude wijk met huisjes bewaard is gebleven. Dit was een ontzettend schattig wijkje met hele leuke huisjes. Daarna reden we naar een reconstructie van een huis/boerderij die uit het ijzeren tijdperk stamde. Dit was heel interessant en leuk, we kregen uitleg van een vrouw die nog helemaal gekleed was zoals ze dat in die tijd deden. De archeologen hadden op ie plek een oude boerderij gevonden en twee grafheuvels. De grafheuvels waren echter nog niet onderzocht want toen ze ontdekt werden, nestelde een vogel daar en het is tegen de Noorse wet om dan toch actie te ondernemen :P
Vervolgens nog naar twee prachtige oude huizen geweest. Één daarvan is soms het verblijf van de koninklijke familie en de andere is eigendom van de gemeente. Dit waren onwijs mooie huizen met allemaal oude en dure meubels. Het koninklijke huis was erg mooi maar ik vond de tweede toch mooier, dat was eens van een belangrijke Noorse familie. Toen was de dag al wel zo'n beetje voorbij en hebben we zelf nog even door de stad gelopen en 's avonds op de brug gestaan en naar de lampjes van de stad gekeken. Ik heb nog geprobeerd om er goede foto te maken want het zag er heel mooi uit maar mijn camera was er niet goed genoeg voor, maar zet er voor het idee wel eentje op :P
Zaterdag was het alweer tijd om in de auto te stappen voor de reis terug naar huis. Onderweg stopten we nog even voor en tentoonstelling, de eerste was wel leuk maar de tweede vonden we allemaal een beetje raar. een stukje verderop nog gestopt bij een prachtige fjord en een beetje frisse lucht. Toen nog een stukje rijden en toen waren we al weer thuis, Yeaah. Waarna we vervolgens nog een hele leuke avond hadden, die door de jazzlinje georganiseerd. Het was een soort van karoake avond maar ook met een raad het lied of niet :P Ze hadden een medley gemaakt en dan moest jij al de nummers eruit halen. Dus dat was erg gezellig omdat je met je bogruppe een team vormde, dus ook weer even socializen. Toen was ik wel bekaf en heb mijn bedje op gezocht. Zo hopelijk heb ik jullie niet a te erg verveeld en tot de volgende keer !

Hilsen fra Fleurtje

  • 16 September 2012 - 22:54

    Brigit:

    Hee Fleur,

    Nee hoor. Geen moment verveelt. Je schrijft als een denderende trein.
    Ik kom bijna achter adem als ik het lees.
    Leuk en veel. Ik blijf een trouwe volger hoor.
    Nog geen last van heimwee meissie?
    Het is hier in Nederland ook wel eens nat en winderig, maar wat jij beschrijft... in augustus... nee,
    niks voor mij.

    Zo te lezen "socialize" je prima en heb je het naar je zin. Ik hoop het voor je.

    Groetjes Brigit

  • 18 September 2012 - 21:15

    Romy VS:

    Heee Fleur,
    Leuk om te lezen dat je het zo leuk hebt!
    En je verhalen vervelen niet hoor hahah.
    Ik vind het echt leuk een idee te hebben van hoe je daar nu leeft!!
    Heb je al veel leuke mensen leren kennen, potentiële vrienden zegmaar? hahaha :-)

    Veeeeel plezier nog daar!!
    Liefs uit Nederland

    (ik ging 'Nederland' vertalen naar het Noors... maar dat is blijkbaar gewoon 'Nederland'.. Dus dan maar zonder die leuke touch :-P)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fleurtje

Op dit profiel zal ik mijn avonturen, belevenissen en alledaagse dingetjes bij houden die ik mee ga maken in Noorwegen. Waar ik van augustus tot mei, in Søgne op een volkshogeschool zal zitten en Noors zal leren.

Actief sinds 24 Dec. 2012
Verslag gelezen: 463
Totaal aantal bezoekers 11881

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2012 - 16 Mei 2013

Mijn jaar in Noorwegen

Landen bezocht: